منتدى بحر الغرام
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى بحر الغرام

منتدى بحر الغرام

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

الدرس الخامس فى اللغة العبريه

كاتب الموضوعرسالة
rosha
مشرف المنتدى العام ومنتدى تعلم اللغات
مشرف المنتدى العام ومنتدى تعلم اللغات
rosha

الدرس الخامس فى اللغة العبريه Empty
مُساهمةموضوع: الدرس الخامس فى اللغة العبريه   الدرس الخامس فى اللغة العبريه Icon_minitimeالأحد سبتمبر 09, 2007 6:59 pm

[center]اليوم ان شاء الله عايزة اعلمكم اسئلة عن معلومات شخصية ازاى بيسالوها وازاى بيكون الجواب عليها..نبدا ان شاء الله... حنبين ازاى بيكون السؤال للمؤنث وازاى للمذكر...
[size=16][color=blue]السؤال الاول:[/color][/size][color=red]מה שמך[/color]?
بالعربي معناها: ما اسمك؟...والعبري كثير بيشبه العربي, بالعربي لما عايزة اسال بنت عن اسمها بسالها: ما اسمكِ؟ يعني كسرة تحت الكاف, ولما اسال ولد بقول: ما اسمكَ؟ يعني فتحة على الكاف..بنفهم انه بالعبري كمان فيه حركتين ممكن يكونوا على اخر حرف, عن طريقهم بنقدر نميز بين المذكر والمؤنث...ده اذا كانت الكتابة مع تشكيل, طيب السؤال لو انه ما عندي تشكيل؟؟ الجواب عن طريق اللفظ, لما عايزة اسال بنت عن اسمها بالعبري لفظها بيختلف عن لما اسال ولد...تعالوا مع بعض نشوف اللفظ ازاى بيكون..
لفظ الجملة:
[size=12][color=blue]للمذكر[/color][/size]: ما(بلفظ مفخم) شِمخا؟
[size=12][color=blue]للمؤنث[/color][/size]: ما (بلفظ مفخم) شْميخ(بلفظ مفخم وسكون عالشين)؟
والجواب الكامل على هالسؤال بيكون:
שמי (كل واحد بيقول اسمه)...لفظها شْمي(الاسم)..
مثال: واحد سألني מה שמך? (ما شْميخ؟)
انا بجاوب: שמי חנאן..(شْمي غشا )
بس كل واحد منكم يقول اسمه بالعبرى مع كتابة اللفظ[/center]

[center][color=blue][size=21]ودلوقتى نتعلم ازاى نسال عن العمر[/size][/color]

نبدا ازاى بنسال عن عمر المذكر:
[size=12][color=blue]السؤال[/color][/size]: [color=red][size=12]בן כמה אתה[/size]?[/color][size=12][color=blue]اللفظ[/color][/size]: بين(بلفظ مفخم) [color=red][size=12]كاما أَتاه؟[/size][/color]
[size=12][color=blue]المعنى[/color][/size]: [color=red][size=12]كم عمرُكَ؟[/size][/color]
الفرق بين السؤال للمؤنث والسؤال للمذكر يظهر بكيفية السؤال عن عمر المؤنث وهو كالتالي:
[size=12][color=blue]السؤال[/color][/size]:[size=12][color=red] בת כמה את?[/color][/size][size=12][color=blue]اللفظ [/color][/size]: [size=12][color=red]بات كاما آت؟[/color][/size]
[size=12][color=blue]المعنى[/color][/size]:[size=12][color=red] كم عمرُكِ؟[/color][/size]
[size=12][color=blue]الوظيفة:[/color][/size]
اذا كنت ذكر جاوب بالطريقة دى
[color=red]אני בן [/color](وبتقول العمر)..
اذا كنتِ انثى جاوبي بالطريقة دى
[color=red]אני בת [/color](وبتقولي العمر)..

[size=21][color=darkred]مثال:[/color][/size]

انا عمري 30 انسالت عن عمري وانا مؤنث بجاوب كده
אני בת 30[/center]

الدرس الخامس فى اللغة العبريه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-